torsdag 14 maj 2009

Krönika från Japan Del2

Hej alla vackra själar, 

Hur kan jag bäst stå till er tjänst?

Hur kan jag bäst stå till mänsklighetens tjänst?

Det frågar jag mig ofta. Ibland blir svaret att bara vara i stillhet.  Existera och älska allt omkring. Vara i stillhet och kärlek till allt som är.

Acceptera.

Allt som är.

Som det är. 

Ibland blir mitt svar ; att dela med sig så mycket det bara går. Och då skriver jag ner mina tankar och delar dom. Hur banala eller självklara ni än kan tycka att era kärleks fulla tankar är när dom kommer så tveka aldrig att dela dom.

Döm inte.

Tveka inte.

Döm inte ut en endaste god handling av en endaste människa.

Det är mitt tips idag.

Nedan tal höll jag på Stadsbiblioteket 10 dec 2008 i Malmö i närvaro av representanter från FN, Amnesty, Rädda Barnen, Röda Korset och samlad publik för att fira dom Mänskliga rättigheterna:

Det är idag 60 år sedan FN skrev under dom mänskliga rättigheterna.60 år.
60 år är en mormors, en farmors en farfars, en morfars, en mammas, en pappas liv.
60 år fyller dom mänskliga rättigheterna idag.

60år. Tänk vad mycket fantastiskt vi kan uträtta på 60 år! Tänk vad mycket vi HAR uträttat!
Så många underbara barn som fötts.
Så många liv som skapats.
Så många som har blivit kära i varandra.
Så många som har skrattat och älskat.
Så många som funnit på nya skämt och historier, planterat träd, byggt vackra byggnader, tröstat, funnit på botemedel och rengöringsmedel och dunderkurer och leksaker och sporter och spel och danser och filmer och baletter och teater och vacker musik och tänk vad mycket ny konst som skapats ,tänk så många nya tankar som tänkts , så mycket klokskap, så mycket liv, lust och lycka ,så mycket skönhet och tänk vad mycket frihet och glädje och kärlek och fred som skapats av modiga människor under 60 år. Tänk på all den lycka som skapats , av er!
Tänk på all lycka ni skapat! Alla goda tankar ni har tänkt!

Tänk på allt det ett ögonblick.
Känn den lyckan, den sprudlande euforiska glädjen. Känn! Känn den! Låt den genomsyra hela din kropp, din granne bredvid dig, hela biblioteket, hela Malmö, hela Skåne, hela Sverige, hela världen och hela universum.
Låt den uppfylla er som ett ljus, som alla dom vackra ljusen som hängts upp här i Malmö, som alla facklorna ni burit.
Låt lyckan och glädjen rusa genom era kroppar som en förälskelse.
Känn friheten i att leva här och nu i just era kroppar, just nu, just här.
Fria, lyckliga, uppfyllda av något så stort som varm gemenskap.
Värme och ljus.
Det är vad ni är.
Kärlek och ljus.

Låt oss här och nu sända ett tack till hela mänskligheten för att vi har klarat det såhär långt.
Vi har gjort en massa gott.
Vi står här och nu i gemenskap, ljus, lycka och kärlek.
Vi kan tacka varandra, den som står bredvid dig just nu, och vi kan tacka oss själva för att vi är del i den mänsklighet, den fantastiskt storartade mänskligheten som skapat dom mänskliga rättigheterna i en gest av insikt, förlåtelse, förlåtelse av oss själva för våra forna misstag och en förståelse och vilja att inte upprepa misstagen.
Tänk att vi har varit så kloka.
Vi kan skapa såna ofantligt fantastiska stordåd att vi inte fattar det riktigt i detta nu men se tillbaka 60 år och se vad mycket vi har lärt, hur mycket vi har utvecklats.
Se alla prövningar vi gått igenom.
Alla lärdomar.

Andas in, känn in…känn in suset från all ny kunskap, från alla nya känslor som kommer göra att nya mänskliga rättigheter snart tillkommer dom gamla, dom gamla fantastiska som vi redan har som känns så unga för att dom föds på nytt var gång någon läser dom. Var gång dom tas på allvar och blir sedda så föds dom på nytt och blommar och hjälper och räddar liv.
Vi uppmärksammar att det är 60 år sedan dom mänskliga rättigheterna skrevs under.
Många artiklar av dom mänskliga rättigheterna åtnjuter inte alla rätten av ens idag 60 år senare.
Färre än man tror har läst dom.
Fler än man tror vet inte att dom existerar och vet inte sin mänskliga rätt.
Det var tex mycket länge sen jag personligen kände trygghet i tillvaron och jag bor ändå i ett I land.
Vi är många som behöver påminna oss själva och varandra om dessa rättigheter.
Vi är många som behöver hjälpa varandra med vänskap, kunskap , sammanhang och stöd.
Läs dom mänskliga rättigheterna. 
Sprid dom gärna. Läs dom gärna igen. Så lätt att glömma!
Människor behöver andra människor. Så enkelt egentligen men så svårt ibland att genomföra. Att våga hjälpa.
Det är så lite som behövs och alla har det som behövs för att hjälpa någon mer än vi anar.

Ett förslag till jul; 
Ställ frågan; Kan jag hjälpa dig med något? 
Kan jag hjälpa dig med något?
Ställ den till någon du aldrig ställt den till förut. Ring upp någon du aldrig ringt förut och erbjud din hjälp och mena det.
Kanske ett barn behöver en extra vuxen i sitt liv, kanske dina egna barn, din vän, din bästa kompis, eller din kusins tonårs dotter, din gamla arbetskompis, eller din brors fru, eller din exman, eller en främling på ett café.
Våga fråga. Våga hjälpa.
Ibland är dom som står oss allra närmast dom som är svårast att hjälpa men gör ett försök.

Och om någon ställer frågan till dig ; våga svara ärligt. Våga ta emot!
Garanterat välkommet och förmodligen ganska miljövänligt julklapps tips!
Du är en enorm resurs av kärlek, omtanke och välvilja. 
All that is not given is lost! Ge det du har att ge till den som behöver det just du har att ge!
Om vi inte kan börja fördela tillgångarna av resurser i en familj eller i en vänkrets hur ska vi då kunna bekämpa orättvisorna och den ojämna resurs fördelning på jord klotet som helhet?
Låt oss hjälpas åt att hjälpa varandra på mikro och/eller makro nivå. Därhelst vi kan med det vi kan.
Ta lite tid och tänk över vad din största tillgång är 

Låt oss här och nu sända ett tack till hela mänskligheten för att vi har klarat det såhär långt.
Vi har gjort en massa gott.
Vi står här och nu i gemenskap, ljus, lycka och kärlek.
Vi kan tacka varandra, den som står bredvid dig just nu, och vi kan tacka oss själva för att vi är del i den mänsklighet, den fantastiskt storartade mänskligheten som skapat dom mänskliga rättigheterna i en gest av insikt, förlåtelse, förlåtelse av oss själva för våra forna misstag och en förståelse och vilja att inte upprepa misstagen.
Tänk att vi har varit så kloka.
Vi kan skapa såna ofantligt fantastiska stordåd att vi inte fattar det riktigt i detta nu men se tillbaka 60 år och se vad mycket vi har lärt, hur mycket vi har utvecklats.
Se alla prövningar vi gått igenom.
Alla lärdomar.

Andas in, känn in…känn in suset från all ny kunskap, från alla nya känslor som kommer göra att nya mänskliga rättigheter snart tillkommer dom gamla, dom gamla fantastiska som vi redan har som känns så unga för att dom föds på nytt var gång någon läser dom. Var gång dom tas på allvar och blir sedda så föds dom på nytt och blommar och hjälper och räddar liv.
Vi uppmärksammar att det är 60 år sedan dom mänskliga rättigheterna skrevs under.
Många artiklar av dom mänskliga rättigheterna åtnjuter inte alla rätten av ens idag 60 år senare.
Färre än man tror har läst dom.
Fler än man tror vet inte att dom existerar och vet inte sin mänskliga rätt.
Det var tex mycket länge sen jag personligen kände trygghet i tillvaron och jag bor ändå i ett I land.
Vi är många som behöver påminna oss själva och varandra om dessa rättigheter.
Vi är många som behöver hjälpa varandra med vänskap, kunskap , sammanhang och stöd.
Läs dom mänskliga rättigheterna. 
Sprid dom gärna. Läs dom gärna igen. Så lätt att glömma!
Människor behöver andra människor. Så enkelt egentligen men så svårt ibland att genomföra. Att våga hjälpa.
Det är så lite som behövs och alla har det som behövs för att hjälpa någon mer än vi anar.

Ett förslag till jul; 
Ställ frågan; Kan jag hjälpa dig med något? 
Kan jag hjälpa dig med något?
Ställ den till någon du aldrig ställt den till förut. Ring upp någon du aldrig ringt förut och erbjud din hjälp och mena det.
Kanske ett barn behöver en extra vuxen i sitt liv, kanske dina egna barn, din vän, din bästa kompis, eller din kusins tonårs dotter, din gamla arbetskompis, eller din brors fru, eller din exman, eller en främling på ett café.
Våga fråga. Våga hjälpa.
Ibland är dom som står oss allra närmast dom som är svårast att hjälpa men gör ett försök.

Och om någon ställer frågan till dig ; våga svara ärligt. Våga ta emot!
Garanterat välkommet och förmodligen ganska miljövänligt julklapps tips!
Du är en enorm resurs av kärlek, omtanke och välvilja. 
All that is not given is lost! Ge det du har att ge till den som behöver det just du har att ge!
Om vi inte kan börja fördela tillgångarna av resurser i en familj eller i en vänkrets hur ska vi då kunna bekämpa orättvisorna och den ojämna resurs fördelning på jord klotet som helhet?
Låt oss hjälpas åt att hjälpa varandra på mikro och/eller makro nivå. Därhelst vi kan med det vi kan.
Ta lite tid och tänk över vad din största tillgång är 

Ta lite tid och tänk över vad din största tillgång är ?
Vad är din största resurs?
Hur kan och vill du bäst hjälpa din nästa, din familj, dina barn, dina vänner, ditt land, ditt jordklot, ditt universum?

Jag vet familje situationer där stora delar av släkten och familjen haft massor med pengar och andra tillgångar men som ändå låtit familje medlemmar i deras närhet vara fattiga, ensamma, utslagna, nedgångna och utstötta av släkten.
Mannen jag pratar om dog utfattig och sjuk i ung ålder fast att han hade en stor rik familj. 
Det är inget ovanligt alls. Dom som hade alla tillgångarna , alla pengarna , all värme och all kunskap levde i en illusion av att dom inte kunde hjälpa.
Många lever i den illusionen vare sig det är tillgångar av kärlek, kunskap, värme, medmänsklighet, tid , ett tal eller pengar.
Vi tror inte att vi har tillräckligt men det har vi. Alla här har något värdefullt bara i sin personlighet som kan rädda någon .
Alla i detta rummet har något i sin personlighet som kan rädda någon annan i det här rummet från olycka och sorg, någon i det här rummet har det som krävs för att någon annan ska bli lycklig.
Jag lovar er.
Vi måste bara finna varandra.
Lita på varandra.
Ha tillit och mod.
Massor av mod och massor av tillit.
Våga knyta nya kontakter.
Vi har så det räcker åt alla vi måste bara lära oss att fördela tillgångarna på rätt sätt.
Dom som dör fattigast är dom som aldrig hjälpt, dom som inte sträckt ut en hjälpande hand.

Ibland är det svåraste att se den som står oss närmast. Vår egen familj. Vårt eget hem.
Om alla tog hand om sina närmaste skulle världen inte ha några problem. Men alla har inte hjälp från familjen och alla familjer fungerar olika och därför måste vi utvidga familjen till en global familj så att alla i hela världen kan känna och säga att jag tillhör, jag har en familj, jag har en familj som bryr sig om mig…och den familjen är den mänskliga familjen som vi alla tillhör. Så när jag pratar om familjen så talar jag om den gamla strukturen som fanns och finns men som nu tack och lov kan se ut på en massa vis, en familj kan vara 10 kompisar, det kan vara en mamma och hennes barn, en pappa och hans frus barn från ett tidigare äktenskap, två män, två kvinnor, 20 släktingar med samma efternamn eller en man och hans hund.
Människor behöver andra människor och ensam är inte stark…vi behöver varandra, vi behöver lära oss be om hjälp och vi behöver lära oss hjälpa varandra. Vi kan idag lära känna nya människor och bygga nya broar mellan familje medlemmar, föräldrar, föräldrar och barn, barn, nationaliteter, religioner, åldrar, kön, kulturer, vetenskaper och livsåskådningar. Vi har den kunskapen. Vi kan göra det.

Jag vet att vi kan det och ni som är här ikväll vet att vi kan det och vi kan hjälpas åt redan ikväll genom att ringa den där släktingen som ingen vågat hjälpa.
Ta kontakt med den du tror är din fiende eller din motståndare och kanske det visar sig att just denne är din störste läromästare och din trognaste lärljunge i samma person.
Vi kan börja med dom små tingen för att påverka det stora. Vi kan börja med att hjälpa varandra här och nu. Vi kan börja lära känna nya människor, här och nu.
Ett stort kontakt nät av kärlek vänskap kunskap värme stöd och godhet är värt mer än alla pengar i hela världen.
Öppna ditt hjärta. Tänk goda tankar. 
Ge pengar till någon som inte har pengar.
Ge mat till någon som inte har mat.
Ge kärlek till någon som inte har kärlek.
Ge vänskap till någon som inte har vänskap.
Just din kärlek och omtanke idag kan förändra någons liv, kan rädda någons liv , kan göra jorden till en underbar plats att leva på.
En plats av fred, kärlek, förlåtelse, förståelse och ljus.
Glädje, lycka och hopp.

En människa som är säker på att hon har vad hon behöver behöver inte gå ut i strid.
En människa som har mat, vatten, kläder, värme och kärlek behöver inte gå ut i krig.

Barn som leker , kramas och skrattar tillsammans som barn är mindre benägna att slå ihjäl varandra som vuxna.
Vuxna som delar samma erfarenheter, skrattar tillsammans, hungrar tillsammans, längtar tillsammans, kämpar tillsammans , hjälper varandra i nöd, tror och hoppas tillsammans är mindre benägna att slå ner varandra.
Jag tror det är sant.

Låt oss samverka och interagera på alla nivåer och på alla plan. Låt oss sudda ut gränserna…begränsningarna för vad som vi tror är möjligt.
Låt oss göra det vi igår trodde var omöjligt, låt oss göra det idag och imorgon och i evigheters evighet.
Låt oss älska så många och så mycket som det bara går under en livstid.
Låt oss skapa nya normer, låt oss skriva fler mänskliga rättigheter…låt oss skapa nya och bättre regler och lagar som ger mänskligheten mer kärlek, ljus och frihet.

Låt oss tro på att vi kan KÄNNA VAD SOM BEHÖVS.
Kan du känna mig?
Kan du känna vad jag tänker?
Kan du känna vad jag längtar efter?
Jo det kan du …och vet du hur? 

Genom att känna efter vad du själv känner och vad du själv längtar efter.
För du är jag och jag är du.
Vi är alla ett och samma.
Vi är alla ett.
Vi hör ihop.
Det finns inget” DOM där andra som inte är vi ”.
Det finns inget dom där andra där borta, dom där där som gör FEL!!!.Det finns inget rätt och fel.svart eller vitt.
Det finns bara du och jag och du och jag och du och jag och VI.
Vi är alla ett.
Vi hör ihop. I alla regnbågens avancerade färgkombinationer.
Allt som sker är vårat gemensamma ansvar.
Det existerar obeskrivlig smärta, obeskrivliga orättvisor och krig men det är ingens fel det som sker…det är felets fel och vi måste bara lösa felet.
Vi måste finna lösningar. Lösningar inte låsningar. Lösningar.Fokusera på lösningen. Öppningen. Möjligheterna.
Vi måste sluta peka ut skyldiga och börja lösa problemen.
Felet är ingens fel, det är allas fel. 
Det existerar obeskrivlig kärlek, lust, glädje, lycka och fred…och det också är allas fel …vi är alla skyldiga till ofantlig lycka och glädje här på jorden och låt oss göra oss skyldiga till ännu mer kärlek, ännu mer frihet, ännu mer hopp, ännu mer euforisk sprudlande lycka och ännu mer fred…låt oss göra oss skyldiga till det idag! Låt oss göra oss skyldiga till att dom mänskliga rättigheterna efterlevs, att alla har mat och vatten och husrum och värme och kärlek och omsorg och låt oss göra oss skyldiga till en helt ny högre empati som med sitt vackra ljus lyser upp mörkret och värmer våra hjärtan.

nker?
Kan du känna vad jag längtar efter?
Jo det kan du …och vet du hur? 

Genom att känna efter vad du själv känner och vad du själv längtar efter.
För du är jag och jag är du.
Vi är alla ett och samma.
Vi är alla ett.
Vi hör ihop.
Det finns inget” DOM där andra som inte är vi ”.
Det finns inget dom där andra där borta, dom där där som gör FEL!!!.Det finns inget rätt och fel.svart eller vitt.
Det finns bara du och jag och du och jag och du och jag och VI.
Vi är alla ett.
Vi hör ihop. I alla regnbågens avancerade färgkombinationer.
Allt som sker är vårat gemensamma ansvar.
Det existerar obeskrivlig smärta, obeskrivliga orättvisor och krig men det är ingens fel det som sker…det är felets fel och vi måste bara lösa felet.
Vi måste finna lösningar. Lösningar inte låsningar. Lösningar.Fokusera på lösningen. Öppningen. Möjligheterna.
Vi måste sluta peka ut skyldiga och börja lösa problemen.
Felet är ingens fel, det är allas fel. 
Det existerar obeskrivlig kärlek, lust, glädje, lycka och fred…och det också är allas fel …vi är alla skyldiga till ofantlig lycka och glädje här på jorden och låt oss göra oss skyldiga till ännu mer kärlek, ännu mer frihet, ännu mer hopp, ännu mer euforisk sprudlande lycka och ännu mer fred…låt oss göra oss skyldiga till det idag! Låt oss göra oss skyldiga till att dom mänskliga rättigheterna efterlevs, att alla har mat och vatten och husrum och värme och kärlek och omsorg och låt oss göra oss skyldiga till en helt ny högre empati som med sitt vackra ljus lyser upp mörkret och värmer våra hjärtan.

Låt oss göra oss skyldiga till en ny global kärlek som gör liv värda att bli räddade och livet värt att leva.

Låt oss göra oss skyldiga till Frihet och Fred , Rättvisa, Ljus och Kärlek för alla och en var.

Låt oss göra oss skyldiga till det idag! Frihet, fred, rättvisa, ljus och kärlek till alla och envar!

Vi har hittat på fantastiska möjligheter och lösningar hittills och dom mänskliga rättigheterna är en av dom i mängden av under och mirakel vi människor skapar…låt oss finna ännu fler , låt oss skapa nya ännu bättre lösningar, under och mirakel här och nu och i framtiden och låt oss fira det vackra vi redan skapat.

Hurra för en vacker 60 åring!
Hurra för dom mänskliga rättigheterna!
Hurra för hela mänskligheten!
Hurra för allt existerande liv!
Hurra för kärleken, rättvisan, ljuset, freden och friheten!
Hurra för alla ni som är här idag!

Jag älskar er

Och jag menar det

Tack för att jag fick tala

Allt kommer att bli bra, jag lovar er, inte som vi trott , men det kommer att bli bra och spännande…jag lovar.

Tack för mig!

God Jul och Gott Nytt Allt Hela tiden Överallt för Alla
——

Så lät mitt ”jultal” förra året och jag har givit många liknande i min önskan att dela med mig.

Jag har under mina 2,5 år då jag bodde i Köpenhamn jobbat underground och undercover i flykting och freds arbete och jag fann i min kollega och numera nära vän Fredrik Rubin en min partner in crime när det gäller att vilja stå till mänsklighetens tjänst och att arbeta för fred och kärlek.

Vi finner frågor, svar och ibland lösningar. Vi letar tillsammans och var för sig.

Här är lite info om vårat gemensamma arbete;

http://rubinmedia.se/rapenny.html - utställningen
http://rubinmedia.se/rthoughtstrailer.html - lite om vårt arbete med filmen.

Här nedan får ni en länk till dom mänskliga rättigheterna.

Så ni kan påminna er.

Det är ju lätt att glömma bort dom.

Bra att läsa igenom dom ibland.

Det är kul att tänka på allt vi har och allt som är oss givet och allt vi tar för givet…vi här i Sverige som har…

Läs dom gärna.

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/swd.htm

Ibland tycker jag att glädje är det bästa sättet att stå till mänsklighetens tjänst.

Att det bästa sättet att fira livet är att skratta och ha kul och leka och få alla ikring sig att göra detsamma.

Att det är det högsta. Den största tjänsten man kan göra mänskligheten; att ha kul!

Livet är en lek så låt oss leka den.

2009 bestämde jag skulle bli ett år av glädje. Därför sa jag ja till att vara med i lekprogrammet ”Hjälp jag är med i en Japansk Game Show”. 9 April sänds det. Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom så låt oss leka runt i glädje på klotet. Vad ska vi annars ha vår fred och frihet till om vi inte kan glädjas i livet?

Jag vill att livet ska vara LÄTT. Nu.

 reg

Lidandet är nödvändigt för att bli upplyst och lycklig. Utan lidande , inget liv. Utan lidandet vore vi ljus varelser och det blir vi ju förr eller senare ändå så det är ju ingen stress. Men ibland känner man bara att nu räcker det med lidande och nu VILL jag ha kul och då gäller det att skifta energi allt vad man kan. Göra allt som går för att bli glad igen. Bara göra sånt som är skönt och kul och spännande: 

I mitt fall; Åka till Japan.

Jag fortsätter här mitt lilla bild reportage från min resa.

En månad i Japan.

reg1

I Japan gick några få omkring med nummer 9 på tröjan. Det är ett statement att dom vill behålla artikel 9 i Japan. Artikel 9 är en fredsbevarande artikel som bara Japan och jag tror Costa Rica har. Nu vill japanska regeringen ta bort artikel 9 och det finns nu en rörelse som jobbar för att ha den kvar. Jag hoppas dom lyckas behålla den.

Behålla freden.

Hela tiden.

Överallt.

0reg1 

Det var en fredlig vibb i Tokyo. Jag kände mig säker överallt i Tokyo. Jag reste ensam på natten kl 12 i tunnelbanan, jag strövade runt ensam tidiga mornar och sena nätter utan att känna minsta rädsla. Jag var inte ens rädd under vulkan utbrottet och jordbävningen som var under min vistelse. Det gungade i mitt hotell rum på 28e våningen , det gungade och jag flög upp, sprang bort från fönstren och ställde mig i dörr karmen som jag lärt mig.

Men jag var aldrig rädd.

Skyskraporna och alla byggnader i Tokyo står som på fjädring för att ta emot jordskalv.

Jag kände mig trygg i Japan. 

0reg2

 

0reg31

 

0reg4

Min vän Lia Shapiro som skrivit boken ”Comes the Awakening” som jag rekommenderade er förra veckan att läsa började kanalisera sin bok i just Tokyo. Det är väldigt mjuka sköna energier där. Det känns som dom fattat Oneness tänket där.

Japanerna som en enda enhet, befolkningen, känns väldigt harmonisk, andlig och upplyst. Det känns som dom förstår nånstans att vi alla är ett och att vi alla måste sända på samma kanal ibland för att utveckling ska ske. Men det var bara en känsla. Jag är ingen statistiker. Jag beskriver för er min känsla av Japan. Helt personligt emotionellt och i bild.

Detta sagt så ingen behöver slösa onödig tid med att slå mig i huvet med självmords statestik , jag känner till den, men väljer att se det på ett annat sätt. Japanerna kändes för mig som om dom var i total harmoni med en helhet som jag fick del i då jag gick på gatorna, i parkerna i Tokyo. Känns som japanerna har kontakt med bra planeter. Som att det var ett bra rymd skepp som landade just på den ön.

Det var min känsla.

 0reg5

 0reg6

 

0reg7

Jag mötte massa humor.

Passande nog hade jag satt upp som mål för 2009 att skratta mycket och utvecklas andligen…höja mina vibrationer och min medvetenhet för att kunna hjälpa världen att utvecklas. Höja allas våran medvetenhet. Det var mitt lilla mål inför 2009. Och så kärlek förstås.

Japan visade sig vara det perfekta stället för allt det där.

 0reg8

Japan förde allt det med sig och i förlängningen även ännu mer.

Jag mötte vänskap för livet. Vänner, kollegor, främlingar som nu är vänner. Oväntade möten. Jag mötte en underbar kultur jag kommit att älska. Ett språk som är som musik och ett alfabet som är ett konstverk i sig. Jag mötte en film producent som min väninna från Australien introducerat och som nu är en vän för livet.

Mitt öga fick skåda sådant jag aldrig sett förr. Jag tror det är oerhört nyttigt att se nya platser. Byta plats på klotet ofta. Jag tror det är hälsosamt på alla sätt och vis. Se nytt. Känna nya dofter. Höra nya språk. Ny musik.

Lära känna nya människor och nya sidor hos sig själv.

 0reg9

Jag åkte till Cirque du Soleils egen teater i Tokyo. Jag har sett Cirque du Soleil i London på Royal Albert Hall och det var mitt livs största live upplevelse på en teater. Sen dess har jag älskat dom och att nu få se dom i Tokyo var STORT. Jag mötte några av artisterna som arbetade med Cirque och det var för mig som när små barn får möta sina fotbolls hjältar.

Det var STORT.

Cirkus artister är dom artister jag har absolut störst respekt för. Att i Solens Rike, ja det betyder namnet Japan, att i Solens Rike få se Solens Teater, det var STORT för en lite tös från Gävle.

Det var magiskt.

0reg10

Tokyo var för mig en månad av magi.

Ren och skär magi.

Jag fick ny kraft. Ny energi. Nya tankar. Nya känslor.

0reg11

Jag mediterade på nya platser, gick och gick och utforskade allt jag hann. Alla nya ansikten. All nya former och färger. Läste på mitt hotell rum, åt ny slags mat, drömde nya drömmar.

Min nyfunne kompis Satoru visade mig runt i Tokyo på ställen jag aldrig annars funnit. På en av våra promenader snubblade vi rakt in i ett Japanskt Bröllop mitt i Yoyugi Park i Centrala Tokyo. Bruden bar vit strut på huvudet och gick under rött parasoll. Dom gifte sig i Templet i Yoyugi Parken och vid Templet kunde man be på många vis. Innan man gick in tvättade man händerna och väl inne kunde man skriva önskningar inför året på en träbit och hänga under ett träd.

Ett önske träd.

Det gjorde vi.

Satoru önskade att han skulle bli poppis bland tjejerna i år och jag bad om fred, trogen kärlek, lycka i hemmet och trygghet för mig och min son och fred och lycka för alla mina vänner och för alla på jorden.

Bland annat.

0reg12

 

0reg13

 

0reg14 

Alla skydds änglar var med och då jag inte jobbade i Toho studios, Tokyos största tv studio begav jag mig ut på äventyr. Tunnelbanan var spännande och trygg att åka och den tog mig till okända platser.

 0reg15

När jag efter en månad kom hem till min älskade son med berättelser om Japan och med en säck full med presenter bland annat en kvinnlig dansande Robot min son döpte till Aniger (Regina baklänges) så var det som om att han förstod allt direkt, hela upplevelsen. Sen höll jag föredrag i hans klass också och berättade självklart massor men det var en tyst förståelse också av en plats jag kommer ta med honom till i framtiden.

0reg16

Det är något magiskt med Japan.

Då jag kom tillbaka till Stockholm mötte jag hela tiden nya människor som hade Japan anknytning och en ny energi fanns i min kropp, som om landet laddat mig med kraft trots att jag jobbat hårt och borde varit trött infann sig ny ljus energi.

Jag tog min son till Åre för att han skulle få lära sig åka slalom och då vi landade i det vackra snö landskapet sken solen starkare än vad jag tidigare upplevt den att skina och magin fortsatte förfölja mig och min son. En ljus magisk strålande känsla.

Magin fanns där på berget i Åre, där vi bodde på Copper Hill Mountain Lodge. Magin fanns i snön och i skogen och magin fanns i människorna.

 0reg17

 

0reg18

 

0reg19

 

Livet blev lätt.

Lätt på alla sätt och vis.

Är det lätt så är det rätt.

reg

Åre är att rekommendera…i sin helhet.

Copper Hill Mountain Lodge är ett underbart magiskt lyxigt själfullt hotell där allt finns som du behöver för en lyxig tid I Åre. Sköna rum, stilfullt inrett, goda dofter, grym kock som heter Manne, angenäm service, lite low key och ro fyllt, ingen hysteri, rena ytor, högt i tak, bra after ski, skön relax avdelning, vacker pool, vackra rum, vackra träslag och ett super bra play room för barn och lekfulla vuxna. Jag kan varmt rekommendera det.

0reg20

Till sist lite Stockholms tips;

Restaurang och krog; 

Harvest Home , Bondegatan 50

Varm, mysig stämning ,bra musik, underbar personal och en ny kock som lagar skön mat.

Cafe´; 

Cafe Blå

Östgötagatan 55

Litet, intimt och med världens finaste, saltaste, mest god hjärtade och coolaste Farzaneh som ägarinna. Hon spår dig på hennes lilla speciella vis i din café latte… om du är snäll!! Lena Larsson vackra design koppar, muggar och tallrikar finns att köpa där.

Bageri caféer;

Bakverket

Bondegatan

Gudomliga kardemumma bullar och färsk pressad citron saft

Lisas Cafe

Skånegatan

Allt är nybakat och gott med Lisa som lyser som solen och skämtar om allt mellan himmel och jord.

En glädje spridare!

Bok affär;

Juno

Skånegatan

Camilla som äger affären visar dig vägen till änglarna. Hon har vackra ljus, rökelser, magiska ting och massa bra böcker. Bland annat Eckhart Tolles böcker som jag bad er läsa förra veckan. Där jobbar även Derek, ett genialt medium från LA som jag verkligen personligen varmt kan rekommendera. Boka tid hos honom via Camilla på Juno. Han är garanterat uppkopplad mot alla änglar som finns både i Japan, i Stockholm och i Åre…och på alla andra ställen.

Ohayo, Konnitchiwa, Konbanwa

Och Sayonara

Tills vi ses igen;

Ha kul!

Kram

Regina